Wednesday, September 21, 2011

Bab 16 | Novel Suri Hati Kefli


Dia melemparkan pandangan ke luar tingkap yang sedari tadi terbuka. Angin sepoi-sepoi bahasa merombos masuk, menampar-nampar mukanya yang putih bersih. Pemandangan pagi yang hening menyentuh kalbu. Tiba-tiba pipinya terasa hangat dengan titis manik air mata. Lambat-lambat dia menyeka. Kala ini dia tenggelam dalam lautan perasaan yang kacau bilau dengan deru ombak yang menghempas badai pantai hatinya kini.
Wajah Kefli dan Qistina datang menyapa kotak fikirannya berulang kali. Peristiwa di butik pengantin kelmarin seakan terimbas semula. Diulang tayang berkali-kali. Saat Kefli tersarung dalam baju melayu membuatkan jantungnya seakan terentap. Dia tidak sanggup melihat saat itu kerana dia tahu hatinya tidak kuat menerima berita Kefli bakal bertunang dengan Qistina. Kenapa Kefli mendiamkan hal itu daripada pengetahuannya? Soalan itu acapkali disuarakan dalam hati sendirian.
“Awak... dah bangun? Macam mana hari ini?” Suara Alan menyentak lamunannya. Serta merta dia menoleh, melihat Alan yang muncul bersama sejambak bunga ros putih.
“Ini bunga untuk awak. Semoga awak cepat sembuh.” Alan menghulurkan bunga tersebut. Surihani menyambut lantas mencium kesegaran bunga kegemarannya.
“Terima kasih,” ujar Surihani. “Macam mana awak tahu saya masuk wad?”
“Pagi tadi saya tanya Kif. Dia bagitahu awak masuk wad.” Alan tersenyum. Hatinya senang dapat melihat Surihani kini. Semalam, semalaman dia kegelisahan memikirkan Surihani.
“Saya tak ada apa-apa. Doktor cakap saya kurang darah merah. Kena masuk darah kejap lagi,” tenang Surihani menjelaskan kepada Alan. “Mana En Kefli?”
“Kejap lagi dia sampai.” Alan mengambil tempat di sebelah katil Surihani lalu merenung wajah Surihani dalam-dalam. “Mama saya kirim salam. Dia doakan awak cepat sembuh.”
Surihani tersenyum kemudian dia cuba mencapai gelas di meja kecil sebelah katilnya.
“Awak nak air? Saya tuangkan,” ujar Alan lalu cepat-cepat mengambil gelas dan diisikan air putih.
“Terima kasih awak.” Gelas bertukar tangan. Saat itu Kefli muncul bersama dengan Firas. Kefli terkaku di muka pintu melihat kemesraan di antara Alan dan isterinya. Tiba-tiba hatinya membengkak. Namun ditahan rasa itu kerana hormatkan Alan sebagai sahabat baiknya.
“Eh, Kif! Bila ko sampai?” ujar Alan tatkala perasan kehadiran Kefli. Kefli sekadar membalas dengan senyuman .
Firas berlari-lari mendapatkan kakaknya. Wajahnya ceria lalu dipeluk tubuh Surihani. “Kakak.. Bila nak balik?”
Surihani mengusap pipi Firas. “Kalau doktor cakap kakak boleh balik, kakak baliklah. Kenapa? Fias rindu kakak ye?”
Firas mengangguk mengiakan kata-kata Surihani.
“Alan, inilah adik saya. Awak belum kenal lagi kan?” ujar Surihani seraya menyuruh Firas menyalami Alan.
“Uncle Alan. Firas sudah makan?”
Firas tersenyum. “ Fias dah makan dengan abang.”
Alan megerut dahi. Nampaknya, rapat benar adik Suri dengan Kefli. Mereka ini sudah kenal lama kah? Kenapa aku aje yang ketinggalan?
“Aaa.... korang sembang lah dulu. Aku nak ambil angin di luar.” Kefli mengundurkan diri. Makin lama dia di situ, makin sakit hati dibuatnya. Dia cemburu melihat keprihatinan Alan ke atas isterinya. Nak minum pun suruh orang ambik kan. Bukan tangan tu yang patah. Grrr.......
Hampir 15minit dia berkhayal di luar sebelum dia masuk semula ke dalam wad. Dicari-cari kelibat Alan. Namun, yang tinggal dalam bilik tersebut hanyalah Firas dan isterinya.
“Abang pergi mana?” soal Firas sebaik sahaja Kefli membolos masuk ke dalam wad.
“Abang kat luar tadi.. Abang tadi mana?” Kefli mengajukan soalan kepada Firas setelah melihat Surihani memaling muka ke arah lain.
“Dah balik. Dia cari abang tadi.”
Kefli mengangguk. Perlahan-lahan dia mendekati Surihani. Firas pula mengambil tempat Alan sebentar tadi.
“Suri...”
Surihani masih enggan memandang Kefli. Sengaja dia membelakangkan suaminya. Hatinya masih sakit dan sebal dengan berita pertunangan suaminya.
“Suri. Pusinglah sini.” Kefli menyentuh bahu Surihani lalu menarik tubuh itu supaya mengadapnya. Mahu tak mahu, Surihani mengalah juga. Wajahnya masam mencuka.
“Maafkan abang. Bukan niat abang tak nak beritahu sayang tentang hal ini. Cuma abang cari masa yang sesuai. Abang harap sayang maafkan abang. Abang tak tahu nak jelaskan macam mana pada Suri. Ini semua kehendak keluarga abang. Abang tak tahu nak menolak macam mana.” Kefli mengambil nafas seketika.
“Abang tahu, mesti Suri akan pertikaikan kenapa abang ikutkan saja perancangan keluarga abang kan? Maafkan abang. Abang tersepit. Semasa mula-mula abang jumpa Suri, keluarga abang dah merancang awal-awal pertunangan kami tanpa pengetahuan abang. Sehinggalah kita berkahwin, abang dapat tahu keluarga abang pergi merisik Qistina. Abang tak tahu nak buat apa untuk perbetulkan keadaan ini Suri.”
“Sudahlah abang. Suri nak rehat.” Surihani membalikkan tubuhnya semula. Ada airmata bertakung.
“Maafkan abang, Suri,” ujar Kefli. Dia melepaskan keluhan. “Abang pulang dulu. Firas.. jom.”
Kefli meninggalkan Surihani sendirian. Dia faham isterinya enggan berbincang dengannya. Kini, dia kesal kerana tidak membincangkan hal itu dengan isterinya awal-awal. Dia nekad, suatu hari nanti dia akan berterus terang dengan keluarganya bahawa dia sudah berkahwin.
“Kif..” Tegur Alan semasa di parkir kereta.
“Eh, aku ingat ko dah balik tadi,” ujar Kefli sedikit terkejut.
“Aku perasan kereta ko kat sini. Tu pasal aku tunggu ko. Aku ada hal nak cakap dengan ko.” Wajah Alan beriak serius.
“Hal apa? Kalau macam tuh, jom lah kita pergi minum.”
“Tak payahlah. Aku nak mintak pandangan ko aje. Lagipun lepas ini, aku nak balik ke restoran kita semula.”
“Okay.. Hal apa yang ko nak tanya pendapat aku,” soal Kefli sambil membuka pintu kereta. Lalu Firas menempatkan diri di dalam kereta.
“Aku nak tanya ko.. Suri tuh dah ada yang special ke? Mama aku dah berkenan dengan dia. Mama aku cakap, tak elok tunggu lama-lama. Lagipun aku memang dah jatuh hati dengan dia.”
Pengakuan berani daripada Alan membuatkan jantung Kefli seakan terhenti seketika. Ditelan air liur berkali-kali. Otaknya seakan terbejat untuk memproses kata-kata Alan.
“Kif... Ko okay ke ni?” Alan kehairanan kerana Kefli terkejut dengan pengakuannya.
“Aku okay. Ko betul ke ni?” Kefli inginkan kepastian.
“Aku betullah ni. Sebab tu aku tanya Suri dah berpunya ke belum? Kalau single, aku nak mama aku pergi merisik dia.”
Kali ini jantung berdegup laju. Berderau darah tatkala mendengar kesungguhan Alan.
“Ko tanyalah dia sendiri.” Mendatar nada suara Kefli. “Aku blah dulu.” Pantas Kefli membolos masuk ke dalam kereta meninggalkan Alan terpinga-pinga. Pedal minyak kereta ditekan habis. Tidak peduli dengan had laju dalam kawasan hospital. Hatinya benar-benar bengkak dengan pengakuan eksklusif daripada sahabat baiknya. Dia benar-benar tertekan.

1 comment:

  1. skrg Kefli dah ada saingan hebat...best friend sendiri...lbh baik Kefli b'terus trg dgn family dia ttg dia dan suri sblm dia kehilangan Suri....best..cpt2 smbg..:)

    ReplyDelete