Wednesday, May 25, 2011

Bab 10 | Novel Suri Hati Kefli

“Aunty, dah tiga hari Kif tak call Qis. Aunty tau tak mana Kif sekarang nih?” Rengek Qistina seraya melentokkan kepalanya di peha Puan Kamisya. Ternyata Puan Kamisya senang dengan sifat manja Qistina terhadapnya. Lantas tangan keibuan itu lembut membelai rambut halus Qistina.
“Entah la sayang. Aunty pun ada call Kif. Tapi tak berjawab. Aunty pun risau nih,” luah Puan Kamisya. Sejak akhir – akhir ini perangai Kefli agak ganjil membuatkan hatinya menjadi risau. Anak lelakinya itu berubah menjadi lebih pendiam dan banyak mengelamun. Sangkanya anaknya akan gembira sebab bakal bertunang dengan Qistina tidak lama lagi. Tetapi sangkaannya meleset. “Aunty ada call Alan. Tapi Alan pun tak tau mana Kif menghilang. Restoran pun tak dijenguknya.”
“Ini yang Qis lagi risau nih. Kif setuju ke nak bertunang dengan Qis ni Aunty?”
Mulut Puan Kamisya terkunci dengan pertanyaan Qistina. Tertayang kembali di kotak memorinya tentang reaksi anak lelakinya itu tentang perkhabaran tersebut beberapa minggu lepas.
“Aunty...” seru Qistina setelah Puan Kamisya mendiamkan diri agak lama.
“Ye sayang. Kif setuju sayang..” Berbelah bagi Puan Kamisya menjawab soalan Qistina. Qistina sudah dianggap seperti anaknya sendiri. Tak sampai hati untuk melukakan hati anak gadis itu. Dia tahu betapa Qistina menyintai Kefli. Masakan mereka membesar sedari kecil tiada sekelumut perasaan sayang yang bercambah dalam hati Kefli terhadap Qistina? Pada pandangan matanya, Kefli amat mengambil berat tentang Qistina, menjaga keselamatan Qistina. Tetapi mengapa Kefli seolah tidak bersetuju dengan rancangan untuk menyatukan mereka.
“Aunty, Qis balik dulu la. Dah lewat ni. Nanti Qis datang lagi.” Qistina bingkas bangun. Bajunya yang sudah senget diperbetulkan. “Kalau Kif dah balik, suruh dia call Qis ye Aunty?” Lantas tangan Puan Kamisya disalam dan pipi tua itu diciumnya.
“Baiklah. Nanti Aunty suruh Kif call.” Puan Kamisya menghantar Qistina hingga muka pintu. “Kirim salam kat mama papa Qis ye.”
Qistina mengangguk lantas hilang ke dalam perut kereta. “Hello. Alan.Where are you?” Dalam kereta Qistina menghubungi Alan.

Hari itu mereka bergerak ke Kuala Lumpur. Surihani akan bekerja dengan Kefli di restorannya nanti manakala Firas akan didaftarkan ke tadika dan dihantar ke pusat jagaan kanak – kanak sementara Surihani sedang berkerja. Perjalanan dari Cameron Highland ke Kuala Lumpur tidak memakan masa yang lama. Petang itu juga mereka sampai di Kuala Lumpur. Tetapi mereka tidak terus ke restoran sebaliknya menuju ke kawasan perumahan teres setingkat.
“Kita ke mana ni abang? Cakap nak ke restoran abang?”
“Abang nak tunjukkan sesuatu pada Suri.” Kereta diparkirkan di hadapan pagar rumah. “Ok, dah sampai.” Melebar senyuman Kefli melihat Surihani yang dalam kebingungan. Firas hanya menjadi pemerhati. Tidak mengerti dengan situasi tersebut.
“Rumah saper ni abang? Famili abang ker?” Telah Surihani. Dadanya berdengup kencang. Masakan Kefli membawanya berjumpa dengan keluarga mertuanya sedangkan Kefli telah memintanya agar merahsiakan perkahwinan mereka. Bimbang keluarganya tidak boleh menerima perkahwinan mereka yang mengejut itu. Itu alasan Kefli pada malam mereka diijab kabul. Surihani pula hanya akur dengan kehendak Kefli.
“Ini hadiah perkahwinan abang buat Suri. Rumah ni abang beli tahun lepas untuk buat sewa. Tapi sampai sekarang tak ada penyewa, jadi abang hadiahkan pada isteri abang nih?” Lantas tangan Surihani ditarik untuk masuk ke dalam rumah. “Jom Firas.”
Anak kecil itu membontoti dari belakang. Hilang segala debaran di hati Surihani. Telahannya sama sekali meleset.
“Betul ke ni abang?” Ungkap Surihani tidak percaya.
“Betul.. Abang tak sempat beli cincin kahwin kita lagi, jadi ini hadiah ganti abang buat Suri untuk sementara waktu ini.”
Pinggang Kefli dipaut kejap. “Terima kasih abang.Abang baik sangat dengan Suri.”
“Suri kan isteri abang.” Lantas ubun – ubun Surihani dicium seketika. Kemudian mereka bertiga membolos masuk ke dalam rumah tersebut.

2 comments:

  1. Menarik... Inilah masalahnyer kalo mak mertua ada calon lain.. Walau baik mcm mana pun kita,dia tetap berkenan dgn calon yg dia plih.. Memang ada kat dunia skunk ne.. Takutnyer i dpt mertua cam tu.

    ReplyDelete
  2. hehehe~~~tu la cabaran rumah tangga yg i nk serapkan~~~u doa la byk2 t xdapt mak mertua mcm tuh~~kalu dapat gak u kena la ambik ati diaa

    ReplyDelete