Sunday, May 1, 2011

Bab 9 | Novel Suri Hati Kefli

“Assalamualaikum.” Ketukan demi ketukan pada muka pintu menerjah ke telinga Kefli. Terpisat – pisat Kefli bangun daripada baringannya. Terasa sengal satu badan kerana terlelap di atas sofa. Pandangan mata dipusatkan pada jam dinding. Baru jam 5 pagi. Saper pulak nih?
Ketukan makin bertalu – talu lalu langkah kakinya dipercepatkan. Lantas tombol pintu dipulasnya. Kelihatan empat orang berserban dan berkopiah di hadapannya kini.
“Kami dari Jabatan Agama Islam.” Mata Kefli terbelalak. Segera ingatannya tertumpu pada Surihani yang sedang tidur di bilik bersama Firas. Alamak......
Kini mereka telah sah bergelar suami isteri. Sedikit majlis kecil – kecilan diadakan. Orang kampung tetap dijemput walaupun malu kerana kesalahan yang mereka lakukan. Tinggal sebumbung tanpa ikatan yang sah. Walaupun Surihani tidak pernah diusiknya atau perkara yang tidak senonoh dilakukan, tetapi ternyata memang mereka bersalah. Tinggal sebumbung dan bukan muhrim. Dia akui dia silap. Kalau malam itu dia tidak balik tentu semua ini takkan terjadi. Tetapi kalau dia tak balik juga malam itu, tentu saja Surihani takkan menjadi isterinya yang sah kini. Senang.. Tak perlu luahkan isi hati, keluar bujet banyak, kini Surihani sah miliknya. Walaupun pahit tetapi manis tetap ada bila dikenangkan Surihani adalah isterinya kini. Kelibat Surihani yang sedang sibuk melayan tetamu, di renungnya lama. Manis sekali Surihani dalam baju kurung warna putih sedondon dengannya. Firas pula sibuk bermain – main dengan anak kampung. Demamnya telah kebah. Firas.. kalau bukan sebab kau, kakak kau takkan jadi milik aku. Bibirnya tersenyum.
“Amboi, lama renung bini.” Siku Pak Mud, jiran rumahnya. Bibirnya tersenyum – senyum mengena Kefli.
“Mesti la Pak Mud. Dah sah jadi bini saya pun.”
“Sabar la. Tunggu malam karang,” giat Pak Mud. “Kau nak petua ker? Pak Mud ada banyak kalau kau nak.”
Tergelak Kefli di buatnya. “Betul ke Pak Mud? Apa petuanya?”.
“Jom kita pergi jauh sikit daripada orang ramai.” Kedua – duanya galak ketawa.
Keriuhan gelak tawa Kefli dengan Pak Mud menarik perhatian Surihani. Dari jauh dia memerhati gelagat mereka. Entah apa yang menggembirakan Kefli. Patutnya Kefli bersedih kerana terpaksa berkahwin tapi terbalik pula jadinya. Dari pagi tadi, roman wajah Kefli nampak gembira. Bagaikan orang yang sedang dilamun cinta. Lain pula pada dirinya. Dari semalam dia tak dapat tidur. Selepas kes tangkap basah beberapa hari yang lepas, membuatkan hatinya tak tenang dan keputusan Kefli untuk mengahwininya amat mengejutkannya. Dalam terpaksa dia bersetuju. Dia sedar dirinya untuk digandingkan dengan Kefli. Ternyata dia berasa amat rendah diri dengan Kefli. Kefli umpama malaikat, suci bersih sedangkan dirinya kotor dengan noda – noda hitam. Tetapi pagi tadi setelah dia mendengar lafaz akad nikah oleh Kefli, berwalikan hakim, membuatkan dia akui kini dia adalah isteri kepada Kefli sekali gus akan mengabdikan dirinya terhadap Kefli. Dalam masa yang sama dia bersyukur kini dia sudah punya tempat bergantung. Walaupun mereka berkahwin kerana ditangkap basah, tetapi dalam hatinya terbit rasa bahagia dan bersyukur. Bersyukur kerana bersuamikan Kefli. Dia yakin Kefli adalah jodohnya. Sekurang – kurangnya pakciknya takkan dapat menganggu hidupnya dan Firas lagi.

Surihani duduk di hadapan meja solek. Rambutnya yang panjang itu disikat rapi. Dia tahu dari tadi Kefli tajam nerenungnya. Namun tiada sepatah pun ayat yang terkeluar daripada mulut Kefli. Hanya renungan yang menjamah tubuhnya. Surihani tetap diam membatu di hadapan cermin. Diletaknya krim malam dan disapu sedikit bedak ke mukanya. Sengaja minyak wangi disembur ke lehernya.Bau wangian menerjah rongga hidung Kefli. Tetapi Kefli tetap diam membatu merenung dirinya.
Selesai merapikan diri di hadapan cermin dia mula bangun dan menapak ke muka pintu. Dia tidak betah dengan renung tajam Kefli. Dadanya berdebar kencang menahan perasaan yang galau dengan renungan Kefli. Belum sempat tubuhnya membolos keluar dari bilik, dia tergamam dengan pelukan dari belakang. Pintu ditutup semula oleh Kefli. Lehernya dicium Kefli seketika. Pelukan semakin kejap. Terdengar deruan nafas Kefli di telinganya serentak itu air liurnya ditelan. Debaran di dada bertambah kencang.
“Kau sengaja goda aku kan?”
Mata Surihani terpejam. Mulutnya terkunci untuk membalas telahan Kefli. Kini dia sudah mengadap di hadapan Kefli. Matanya masih terpejam. Malu untuk bertentang mata dengan Kefli.
“Walau siapapun kau, aku ikhlas kahwin dengan kau.” Mata Surihani terbuka. Terkejut dengan kenyataan yang dilemparkan oleh Kefli. Hatinya mula berbunga – bunga bahagia.
“Aku tak kisah masa silam kau. Yang aku tahu adalah masa sekarang. Kau dah jadi isteri aku. Yang lepas, biarlah lepas.” Kali ini airmatanya tumpah. Terharu dengan kata – kata Kefli. Terima kasih Kefli. Kau dah bagi satu sinar harapan pada aku. Kata -kata itu hanya terluah dalam hatinya sahaja. Malu untuk menzahirkannya secara terang.
“Mulai sekarang abang akan jaga Suri dan Firas.” Surihani tersenyum. Mata Kefli direnungnya dalam - dalam mencari keikhlasan dalam kata – kata Kefli.
“Abang ikhlas mengahwini Suri.” Tangan Surihani dikucup lembut oleh Kefli.
“Terima kasih Kif..” Jari Kefli melekat di bibir Surihani.
“Abang,please...” Surihani tersenyum malu.
“Terima kasih abang.” Terasa janggal Surihani menyebutnya.
“Macam tuh la isteri abang.” Kefli membuahkan senyuman lagi. Lantas pipi Surihani dikucupnya mesra. Merona merah wajah Surihani menahan malu.
“Abang.. Suri mahu jelaskan sesuatu”
Mata mereka bertaut. “Sebenarnya Suri masih suci.” Kening Kefli bertaut.
“Suri tahu, mesti abang anggap Suri dah tak suci,” ada sendu di hujung bicara Surihani. “ Selama ni, pelanggan Suri tak pernah dapat kesucian Suri. Suri tidurkan mereka dengan ubat tidur melalui makanan yang Suri pesan.” Air mata Surihani tumpah lagi mengenangkan kisah lampau. Kisah saat dia dilacurkan oleh adik kepada arwah ibunya.
Tubuh Surihani dipeluknya erat. “Suri, abang tak kisah semua tuh. Abang ikhlas sayang. Dah,jangan cerita lagi. Abang tak nak Suri menangis lagi.”
Dan malam itu adalah malam bagi mereka. Ternyata keputusan Kefli untuk mengahwini Surihani adalah tepat walaupan perkahwinan itu akan dirahsiakan daripada orang tuanya. Rasa cintanya pada Surihani makin menebal. Takkan Surihani dibiarkan bersedih lagi. Dia tak mahu melihat wajah suram Surihani lagi. Yang dia pasti kini, dia mahu menbahagiakan Surihani.

No comments:

Post a Comment