Wednesday, May 25, 2011

Bab 11 | Novel Suri Hati Kefli

“Assalammualaikum semua.. Attention please!” Suara Kefli sedikit nyaring untuk menarik perhatian semua pekerjanya. Tidak lama selepas itu, semua pekerjanya telah berkumpul di hadapannya.
“Hari ni, saya nak kenalkan seorang pekerja baru.” Ada pekerja yang berbisik sesama sendiri dan ada juga bersorak gembira dengan penambahan pekerja baru. Ringan sedikit beban kerja nanti.
“Ini Surihani. Dia akan mula bekerja hari ini.” Kefli memperkenalkan Surihani kepada pekerja – pekerjanya. Surihani yang berada di sebelah Kefli memberikan senyuman yang manis. Mereka berbalas senyuman. “Sofea, saya nak kamu jadi mentor Suri. Apa – apa hal boleh tanya saya nanti.”
“Baik bos!”Patuh Sofea dengan arahan bos nya itu.Tangannya mengangkat tabik hormat kepada bosnya. Tergelak kecil Surihani dibuatnya. Sofea memang di kenali dengan jolokan minah brutal. Ada saja aksi spontan yang akan sofea lakukan hingga mengeletek hati semua orang. “Hai, saya Sofea. Panggil je Pia.” Sofea menghulurkan tangan lantas disambut oleh Surihani dengan senang hati.
“Panggil saya Suri.”
“Hai, saya Nini.” Seorang lagi pekerja Kefli memperkenalkan diri. Surihani mengangguk kepala ke arah Nini yang berada agak jauh daripadanya untuk bersalaman.
“Sofea, mana Alan?” Tanya Kefli setelah kelibat Alan tidak dilihatnya sedari tadi.
“Bos kecik cakap dia agak lambat sikit hari ini. Ada hal katanya.”
“Ok lah Sofea, awak ajarlah apa yang patut pada Suri ok. Saya masuk pejabat kejap.” Sofea mengangguk tanda faham. “Ai.ai cip!”
Lantas Kefli berlalu ke pejabatnya. Banyak laporan yang perlu disemak. Stok bahan makanan mentah juga perlu diperiksa. Agak lama dia meninggalkan restoran. Semuanya diserahkan bulat – bulat kepada Alan tapi dia yakin dengan Alan. Alan mampu menguruskan restorannya. Masakan Alan menjadi orang kedua restorannya jika Kefli tak mempercayai Alan.

Alan terkocoh – kocoh masuk ke dalam restoran. Dia sudah lambat hari ini. Dapur belum berasap lagi. Dia gusar tak dapat menyiapkan menu asas. Kalau tidak, perjalanan restoran hari ini akan terganggu. Ini semua gara – gara Qistina yang mengajaknya clubbing malam tadi sampaikan terbabas tidur kerana pulang lambat semalam. Tanpa sengaja dia terlanggar Surihani yang sedang menyusun gelas di atas meja yang kebetulan Surihani mengundur ke belakang dari tempatnya berdiri. Surihani terjatuh dan gelas yang dipegangnya terlepas daripada pegangannya. Keadaan menjadi gamat seketika. Kefli yang berada di pejabat juga sedar dengan kekecohan yang berlaku lantas meninjau keluar untuk melihat apa yang terjadi. Sofea yang berada di tempat kejadian turut menjerit nyaring akibat terkejut dengan insiden tersebut.
“Sorry, saya tak sengaja.” Ujar Alan sambil membantu Surihani bangun dari lantai. Pertama kali wajah mereka bertembung, Alan kaku melihat Surihani di hadapannya. Cantiknya... Matanya tak lepas memandang wajah Surihani. Bagaikan dia jatuh cinta pada pandangan pertama. Wajah itu tak jemu di pandang.
“Aduh,sakitnya!” Surihani mengerang kesakitan. Ada darah merah pekat mengalir di tapak tangannya. Keadaan bertambah gamat apabila Nini dan beberapa orang pekerja yang lain yang melihat tangan Surihani terkoyak terkena gelas pecah, menjerit-jerit bagaikan kena histeria.
“Nini, pergi ambil kain bersih. Tangan Suri berdarah banyak ni.” Arah Sofea kepada Nini yang sedari tadi asyik menjerit melihat darah yang mengalir di tapak tangan Surihani. Kelam kabut Nini berlari ke dapur mencari kain bersih.
“Berdarahlah.Awak ok?” Riak wajah Alan nampak kerisauan. “Jom, saya hantar awak ke klinik”
“Tak perlu.” Bantah Surihani. Lantas dia bingkas bangun, mahu menuju ke dapur.
“Suri,apa yang dah jadi nih?”Dalam masa yang sama Kefli muncul dengan wajah yang terpinga – pinga. Matanya terbelalak melihat ada darah menitis ke lantai. “Suri, macam mana boleh jadi ni?” Cemas Kefli lantas mendekati Surihani lalu tangan Surihani disentuhnya. “Luka terbelah ni Suri. Jom pergi klinik.”
“Kejap, nak balut dulu luka ni. Nak hentikan darah ni dulu,” ujar Surihani,cuba menarik tangannya daripada pegangan Kefli. Dia tahu ramai mata sedang melihatnya kini.Mukanya memerah,
“Kita ke klinik sekarang Suri!” Tegas suara Kefli kedengaran.Surihani menelan air liur. Terasa berpasir.
“Aku dah ajak dia pergi klinik. Tapi dia tak nak,” celah Alan. Kefli memaling wajah ke arah Alan. Wajahnya masam mencuka. Alan tahu,Kefli sedang marah kerana arahannya diingkar oleh Surihani.
“Awak, pergi je la klinik. Karang si Kif ni mengamuk, apa pun tak dapat,” ujar Alan lantas berlalu ke dalam dapur. Dalam masa yang sama Nini muncul dengan kain bersih lantas dihulur pada Surihani. Surihani menyambut huluran kain itu, lantas membalut lukanya.
“Dah, semua sambung kerja. Saya bawa Suri pergi klinik. Yang lain buat kerja hati – hati!” arah Kefli umpama amaran itu.
Kaki Surihani lambat -lambat mengekor Kefli dari belakang. Agak kecut perutnya melihat wajah Kefli yang masam mencuka. Garang juga suami aku ni, gumam Surihani dalam hati.

“Saper tuh,Amer?” tanya Alan kepada pembantunya. Amer yang sedang memotong bawang, terhenti seketika.
“Owh..t u staff baru. Surihani nama dia.” Tersengih Amer memberitahu. “Cantik kan?”
“Aah..cantik.”
Amer menyiku Alan. “Berkenan ker? Dengar kata solo lagi.”
“Mana ko tahu”
“Alaaa... macam la tak tau. Kat restoran kita ni kan ada internet bergerak. Si Pia la korek – korek tadi.” Amer tersengih – sengih.
“Betul tuh, Alan. Cantik siot minah tuh. Aku pun berkenan.” Bob mencelah. Sup yang direnehnya tadi ditinggal sementara di atas api.
“Eh, korang ni! Jangan nak mengada. Sambung buat kerja. Potong gaji baru tau,” selar Alan.
“Alaaaa bos kecik ni.. itu pun tak boleh,” rungut Bob lantas kembali semula ke dapurnya.
“Aku je boleh tackle minah tuh. Korang tengok la.” Alan tersenyum melebar. “Tapi kesian la kat dia. Sebab aku tangan dia luka.”
“Tu la bos, loklaq!”sampuk Bob dengan loghat kedahnya. Alan diserbu perasaan bersalah. Wajah Surihani yang berkerut – kerut menahan kesakitan bagaikan berlegar-legar di ruang penglihatannya. Mahu saja dipeluk tubuh Surihani kala itu tetapi Kefli datang mencelah. Kenapa la,Kefli selalu cepat daripadanya. Damn!!!
Nada dering telefon bimbitnya menghiasi halwa telinga. Hilang semua khayalnya pada Surihani.
“Hello”
“Alan, Kif ader?” lunak suara itu kedengaran di telinga Alan. Alan tersenyum.
“Alan!” Suara di hujung talian agak meninggi kerana Alan mendiamkan diri seketika. Mungkin sedang mencari alasan bagi soalan pemanggil tersebut.
“Ye, I dengar. Dia ada tadi tapi keluar ke klinik kejap...” Belum sempat Alan menghabiskan ayatnya,suara di sebelah sana mencelah dengan intonasi suara yang agak tinggi.
“What?? Ape dah jadi kat Kif? Dia tak sihat ker? I datang sana la sekarang.”
“Qis...” Senyap.Talian telah diputuskan. Alan memerhati seketika di skrin telefon bimbitnya dengan membayangkan wajah Qistina ketika itu. Tentu saja Qistina sudah gelabah biawak. Hati Alan tercuit lucu.
“Tengok tuh Amer, duk tersengih – sengih macam kerang busuk! Dah angau ka bos kecik?” usik Bob sambil mencuit Amer yang khusyuk memotong cili. Alan tidak menghiraukan usikan Bob. Lantas kuali dicapainya. Menu asas perlu disiapkan segera.

No comments:

Post a Comment