Monday, May 30, 2011

Bab 13 | Novel Suri Hati Kefli

Surihani membatukan diri sepanjang perjalanan pulang ke rumah. Suasana sepi menyelubungi mereka berdua di dalam kereta. Hanya kedengaran suara radio yang berceloteh. Surihani sedari tadi membuang pandangan di luar tingkap kereta. Pemandangan kota raya yang sibuk dengan kenderaan menjadi halwa pemandangannya kini.Agak lama dia tenggelam dengan panorama kota raya yang padat dengan isinya.
“Awak..” seru Alan. Dia kurang senang dengan kebisuan gadis manis di sebelahnya. Surihani menyahut sepatah panggilan Alan namun matanya tetap tak lepas daripada memandang di luar cermin kereta.
“Apa yang awak pandang tu? Bukan ada apa yang menarik pun kat luar sana tu. Saya yang hensem ni awak tak nak pandang.” Bibir Alan melukis senyuman nakal. Terselit ketawa di situ.
Surihani menoleh. Hatinya tercuit dengan kata-kata Alan. Bibirnya merekah senyuman. Cantiknya... hati lelaki Alan ikhlas memuji Surihani tatkala memandang Surihani.Terserlah lesung pipit di pipi kirinya tatkala Surihani tersenyum. Itu yang menambah seri pada wajah Surihani.
“Hensemnya... macam Brad Pit tahan sembelit.”
Meledak ketawa Alan mendengar gurauan Surihani.
“La.. pandai buat lawak.Ingatkan bisu tadi,” usik Alan dengan ketawa yang masih bersisa.
“Kalau bisu, saya takkan di ambil bekerja oleh En Kefli,” bidas Surihani. Dia mencebik.
“Ala.. marah pulak. Saya bergurau je pun. Tak best la awak diam-diam.” Alan cuba memujuk. Dia tahu Surihani terasa dengan kata-katanya tadi.
“Kenapa pulak kalau saya diam? Saya tak kacau awak pun.”
“Memang la tak kacau saya. Saya bukan kuah atau sos untuk awak kacau.” Sekali lagi ketawanya pecah. Satu cubitan singgah di peha kirinya. “Adusss.... ada mak ketam la dalam kereta ni!” Makin giat Alan menyakat Surihani. Merah wajah Surihani menahan geram. Akhirnya dia juga pecah ketawa dengan gelagat Alan.
“Awak ni.. boleh tak jangan mengena saya. Bawa la kereta tuh diam-diam.” Muncungnya di tarik sedepa.
“Memang la saya bawa kereta diam-diam. Ada awak nampak saya menari ke?”
“Sekali lagi awak menyakat saya, saya cubit lagi peha awak tuh.” Surihani mengugut. Geram dengan telatah Alan.Bibirnya diketap geram.
“Okay okay... Saya tak mengusik dah. Janji jangan cubit okay. Sakit tau.”
Surihani hanya memandang sepi wajah Alan. Baru dia perasan wajah Alan ada persis cina. Mungkin dia ni ada keturunan cina kut. Nasib baik hidung mancung walaupun bermata sepet. Dia mengumam dalam hati. Di bibirnya terlukis segaris senyuman.
“Jangan tengok lama-lama. Nanti jatuh cinta pulak.” Surihani tersentak lantas dia menunduk menahan malu dengan keterlanjurannya tadi.
“Tapi nak tengok lama-lama pun apa salahnya.” Dia ketawa lagi. Surihani sekadar mencebik. Mulutnya dikunci rapat. Enggan membalas usikan Alan. Dia tahu, akhirnya dia juga yang terkena.
“Macam mana awak boleh mintak kerja di restoran Kefli? Saya lihat awak macam rapat jer dengan Kefli,” soal Alan sekadar ingin tahu. Agak lama Surihani mendiamkan diri. Dia buntu untuk memberi alasan yang terbaik buat Alan. Dia tersepit. Kefli memintanya agar merahsiakan hubungan mereka sebelum tiba pada waktunya.
“Awak..” Alan bersuara lagi. Pelik dengan kebisuan Surihani. Surihani berpura-pura terkejut.
“Ish.. termenung pulak dia. Ingatkan apa?” Alan tertawa kecil. Surihani tersenyum kambing.
“Saya tak kenal sangat pun dengan En Kefli. Kenapa awak cakap saya dan En Kefli rapat? Saya cuma mencuba nasib jer cari kerja kat restoran dia. Saya ni berbulan-bulan jadi penganggur terhormat. Nak juga cari duit poket.” Surihani berhelah.
“Awak duduk dengan famili awak ke?” Surihani diam lagi. Mencari-cari alasan yang munasabah.
“Maaflah kalau saya banyak bertanya. Saya cuma nak tahu jer.” Alan menyedari Surihani agak tidak selesa dengan pertanyaannya. Surihani terus membatukan diri. Enggan bersuara apa-apa lagi. Takut kerana mulutnya semua terbongkar. Fikirannya mula melayang teringatkan Kefli. Imej Qistina memeluk suaminya membuatkan hatinya membengkak. Dalam masa yang sama telefon bimbitnya berbunyi. Surihani menjawab panggilan itu dengan nada suara yang amat perlahan dan kekok sekali. Tentu saja panggilan itu daripada Kefli. Alan sekadar mengerling sekilas ke arah Surihani.
Amboi, cakap menganggur. Tapi pakai Iphone. Macam kenal jer handphone tuh. Ish aku ni, ramai yang pakai Iphone. Apa pulak sama, gumam Alan dalam hati. Lantas pemanduannya diteruskan.
“Suri, kalau saya ajak awak keluar nanti, awak mahu tak?” soal Alan setelah Surihani selesai bercakap di telefon. Surihani kaget dengan tindakan berani Alan yang mahu mengajaknya keluar.
“Keluar? Nak ke mana?” soal Surihani kembali setelah kegugupannya hilang.
“Saja. Pusing-pusing KL. Shopping ke, tengok movie ke?”.
“Tengok la nanti macam mana. Saya tak janji.” Surihani mengelak. Dia agak pelik dengan tindakan berani Alan mengajaknya keluar. Alan nih ada muslihat ker? Tak sampai sehari kenal dah ajak aku keluar?
“Awak, masuk selekoh depan tuh. Dalam tuh rumah saya,” ujar Surihani setelah menyedari selekoh ke rumahnya makin hampir. Seraya itu Alan membelok masuk ke dalam kawasan perumahan tersebut. Macam pernah je aku datang sini. Tapi rumah siapa? Alan bergumam lagi dalam hati. Ahh.. peduli apa aku. Aku nak hantar Surihani balik. Pemanduannya diperlahankan kerana telah masuk ke dalam kawasan perumahan. Setalah memberhentikan kereta di hadapan rumah, dia turut sama keluar daripada kereta,
“Macam sunyi je rumah awak. Mak ayah awak ada tak? Kalau ada boleh saya berkenalan.” Matanya merenung wajah Surihani yang bertentangan dengannya,
“Saya tinggal berdua saja dengan adik saya. Dia belum balik lagi dari taska. Mak ayah saya dah tak da. Saya anak yatim.” Ada getar dalam nada suara Surihani. Mungkin menahan sebak tatkala isu ibu dan ayah berbangkit.
“Oh, maaf. Saya tak tahu. Maafkan saya ye. Awak kalau ada apa-apa, boleh cari saya. Ambik la nombor telefon saya ni.” Setelah mereka bertukar-tukar nombor telefon, Alan meminta diri untuk kembali ke restoran. Mereka berpisah di situ. Dalam kereta Alan menyanyi-nyanyi kecil. Gembira kerana nombor telefon Surihani berjaya dimilikinya. Tak lama lagi, aku akan tawan hati kau Suri. Aku akan buat kau jatuh hati dengan aku. Dia tersenyum lagi.

Kereta milik Kefli masuk ke dalam perkarangan rumah setelah kereta Alan ghaib daripada pandangan mata. Lama dia menanti Alan untuk beredar dari depan rumahnya. Matanya tak lepas memandang kelakuan Alan yang agak mesra dengan isterinya. Terbit satu perasaan cemburu dalam hatinya tetapi sedaya upaya dia membuang perasaan negatif tersebut. Dalam masa yang sama dia rasa bersalah terhadap Surihani. Terkantoi di depan isteri sendiri. Dalam hati dia berdoa banyak-banyak agar Surihani tidak marahkanya. Semua itu hanyalah salah paham. Kemesraannya dengan Qistina hanyalah sebagai seorang abang terhadap adiknya. Malah dia sendiri pun tidak menyangka Qistina akan memeluknya pada waktu itu.
“Assalammualaikum..” Kefli memberi salam sebaik sahaja sampai di muka pintu. Dia menjengah mencari-cari kelibat isterinya. Tiada di ruang tamu. Kemudian dia melangkah menuju ke dapur. Di sana Surihani sedang mencuci sesuatu di sinki. Begitu ralit Surihani mengerjakan pekerjaannya sehingga suami sendiri berada di belakangnya pun tidak sedar.
Kefli tersenyum sendirian. Lantas tubuh Surihani dipeluk dari belakang lalu leher isterinya dicium. Surihani menjerit terkejut lantas membalikkan tubuhnya ke hadapan. Dihadapannya, Kelfi sedang tersenyum. Namun Surihani memasamkan muka. Masih marah dengan Kefli dengan apa yang yang dilihat di restoran tadi. Lalu tubuhnya membelakangkan Kefli semula. Dia menyambung kembali memcuci sayur.
“Isteri abang merajuk? Boleh abang tau apa yang isteri abang marah sangat ni?” Makin kejap rangkulannya di pinggang ramping isterinya. Surihani tetap membatu.
“Sayang, tak baik tau tak jawab soalan suami,” tegur Kefli. Akhirnya Surihani mengalah.
“Ye.. Siapa perempuan tu? Kenapa dia peluk abang? Abang dah ada kekasih ke sebelum kahwin dengan Suri?” Bertalu-talu Surihani menanyakan soalan. Dia membalikkan tubuhnya mengadap Kefli. Kelihatan wajah Kefli amat tenang berhadapan dengannya.
“Baiklah. Biar abang terang satu per satu. Jom,kita pergi ke ruang tamu.” Seraya itu, Kefli menarik tangan Surihani menuju ke ruang tamu. Surihani duduk di atas sofa tetapi Kefli melutut di hadapan Surihani sambil mengenggam erat tangan Surihani.
“Perempuan tadi namanya Qistina Raudhah. Anak kepada kawan ayah dan mak abang. Kami membesar bersama-sama jadi sememangnya kami rapat. Abang anggap dia macam adik abang saja. Dia tak tahu abang dah kahwin. Kalau dia tau, mesti dia tak peluk abang.” Kefli menghelakan nafas seketika.
“Sayang jangan lah salah faham. Abang anggap dia macam adik saja. Tak lebih daripada itu. Suri saja yang bertakhta di hati abang. Suri kan isteri abang. Mana boleh abang bahagikan cinta abang pada orang lain. Suri adalah empunya diri abang sepenuhnya dan abang tak pernah ada kekasih sebelum mengenali sayang.” Mata Kefli tepat merenung ke dalam mata Surihani. Jelas terpancar sinar cahaya cintanya di mata Kefli. Lidah Surihani terkedu mendengar luahan daripada suaminya. Airmata terharu bertakung di tubir mata.
“Sebagai tanda kasih sayang abang dan bukti abang cintakan Suri, izinkan abang sarungkan cincin ini ke jari Suri?” Sebentuk cincin bertahta berlian disua.Serentak dengan itu,airmata Surihani membasahi pipi. Perlahan-lahan dia mengangguk lantas dihulurkan jarinya kepada Kefli.
“Ini adalah cincin kahwin kita. Maafkan abang terlewat menyarungkannya ke jari sayang. Jangan tanggalkannya ye sayang?” Setelah cincin tersebut tersemat di jari manis Surihani, Kefli mencium jari tersebut.
“Abang ikhlas cintakan Surihani.”

No comments:

Post a Comment